Prosjektmetodikk

Prosjektmetodikk er valget virksomheten tar på hvordan den skal gjennomføre ulike prosjekter. Det er lite hensiktsmessig at virksomhetens prosjekter gjennomføres på ulik måte eller bruker ulik terminologi. Dette fordi:

  • Kommunikasjon rundt og opplæring i gjennomføringspraksis blir vanskelig
  • Det blir vanskelig å måle status, avvik og forbedringer av gjennomføringspraksis
  • Det vil være vanskelig for virksomheten å forbedre sin gjennomføringspraksis da erfaringer og forbedringer ikke kan inkluderes i en felles standard.
  • Det er vanskelig å sammenligne prosjekter og å vise oversikter over prosjektporteføljen. Det betyr at grunnlaget for porteføljestyring mangler.
  • Kommunikasjonen både internt i prosjektet og eksternt med interessenter blir vanskeligere og mindre forutsigbar
  • Prosjektene vil bruke mye tid på å «finne sin form og etablere sine rutiner» framfor å bruke tiden på resultatskapende prosjektarbeid.

Det er derfor viktig at det etableres en virksomhetsfelles gjennomføringspraksis/ metodikk/ prosess for prosjektgjennomføring. Dette betyr ikke at alle prosjekter planlegges eller gjennomføres likt, men at virksomheten bestemmer seg for noen felles kjøreregler og beslutningspunkter for alle eller visse typer prosjekter.

Ofte velges ulik metodikk for ulike kategorier prosjekter og også for ulike faser i prosjektene. Dette f.eks fordi IT-utviklingen av prosjektet gjennomføres basert på smidig og iterativ prosjektmetodikk mens hovedprosjektet bruker mer tradisjonell og sekvensiell prosjektmetodikk

En implementert prosjektprosess og metodikk inneholder som regel:

  • Faser og beslutningspunkter mellom dem
  • Dokumentasjonskrav / leveransekrav til hvert beslutningspunkt
  • Standard maler for beslutningsdokumenter og rapporter

Futura project Partners as har konsulenter med lang erfaring med å designe, implementere og vedlikeholde prosjektprosesser og kan dermed støtte virksomheten i dette arbeidet.